Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że turbosprężarki zwiększają ilość dostarczanego do cylindrów powietrza, przez co znacząco zwiększają moc silnika. Warto jednak dowiedzieć się, jak wygląda ten proces krok po kroku. W tym wpisie poruszamy właśnie ten temat.

Działanie turbosprężarki

Budowa turbosprężarki

Najprościej podzielić turbosprężarkę na dwie części: turbinę i sprężarkę. Turbina nazywana jest częścią gorącą, a sprężarka zimą. Dzieje się tak ze względu na temperatury gazów, z jakimi pracują. Obie części zawierają wirniki, a te z kolei złączone są wałem. Turbina jest elementem układu wylotowego, a sprężarka układu dolotowego. W urządzeniu znajdują się też pierścienie uszczelniające, łożyska ślizgowe i oporowe, a także kanały olejowe, dzięki którym może ono pracować.

Jak działa turbosprężarka?

Działanie turbosprężarki jest stosunkowo proste. Urządzenia te psują się bardzo rzadko, zazwyczaj zniszczenia turbosprężarek są efektem awarii innego podzespołu. Na szczęście w większości przypadków naprawa turbosprężarki jest możliwa, wymaga jednak zastosowania nowoczesnego, specjalistycznego sprzętu. Jak dokładnie działają turbosprężarki? Zimna część sprężarki kompresuje powietrze, które jest następnie schłodzone przez specjalną chłodnicę doładowanego powietrza. Powietrze trafia do komory spalania. Tam, w połączeniu z podanym przez wtrysk paliwem, dodają energii tłokowi, który jest odpowiedzialny za pracę silnika. Paliwo się spala, a spaliny wydostają się z komory. Zostają zassane do kolektora wydechowego przez gorącą część sprężarki.

Turbosprężarki kiedyś i dziś

Zwiększanie mocy silnika  przy pomocy sprężonego powietrza było testowane już w latach 80. XIX  wieku przez Rudolfa Diesla. W latach 60. XX wieku turbosprężarki zostały wprowadzone do seryjnej produkcji w przemyśle motoryzacyjnym, a w latach 70. stały się popularne w zawodach Formuły 1. Obecnie cieszą się popularnością z jeszcze jednego względu: dzięki nim udaje się ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery.