Wymiana lub obróbka gniazd ssących i wydechowych

Gniazda zaworów, w zależności od stopnia zużycia, naprawia się frezowaniem, wytaczaniem za pomocą specjalnego profilowego noża (1 nóż - 3 kąty) (rys. 1) lub przez wymianę gniazda na nowe, któremu później po zamontowaniu musimy nadać odpowiednie kąty. Operacje te należy wykonać po uprzedniej wymianie lub naprawie prowadnic zaworowych, ponieważ nasza głowica, w której umieszczone jest narzędzie skrawające, ma centrowanie z prowadnicy w celu zapewnienia wymaganej współosiowości gniazda i zaworu. Naprawa gniazda powoduje zwiększenie jego szerokości. W danych serwisowych mamy podany maksymalny rozmiar gniazda i wysokość, jaką powinien mieć zawór od płaszczyzny głowicy, której nie możemy przekroczyć. Jeżeli nie mieścimy się w tych wymiarach, musimy wymienić gniazdo na nowe.

W przypadku pęknięć (rys. 2), wypaleń i znacznych ubytków materiału gniazdo wymienia się na nowe. Naprawę gniazd w głowicy rozpoczynamy od najbardziej zużytego i do wymiarów tego gniazda obniżamy pozostałe w celu późniejszej identycznej kompresji na wszystkich cylindrach.

Zakończył się już etap frezów, które znamy jeszcze z kiepsko wyposażonych zakładów czy też szlifierek na kamienie, które trzeba było często diamentować, a potem godzinami docierać gniazdo z zaworem.

Jedynymi zużywającymi się częściami przyrządu są ostrza, lecz dzięki wykonaniu z węglików wolframu pozwalają obrobić około 3000 gniazd.

nóż profilowy

Rys. 1. Nóż profilowy zapewniający 3 kąty w jednym przejściu + odpowiednią szerokość przylgi.

 

pęknięcie gniazda

Rys. 2. Pęknięcie gniazda kwalifikuje go do wymiany na nowe.

 

wytaczarka do obróbki gniazd zaworowych
wytaczarka do obróbki gniazd zaworowych firmy Berco ASV/A

Rys. 3. Precyzyjna wytaczarka do obróbki gniazd zaworowych firmy Berco ASV/A. Zakres wytaczania gniazd 16 - 75 mm. Wrzeciono wytaczarki umieszczone na poduszce powietrznej, obrotowy uniwersalny uchwyt do mocowania głowic. Skrętna 20° pinola wrzeciennika. Obróbka wszystkich kątów 1 profilowym nożem (operacja docierania pastą zaworową gniazda z zaworem została wyeliminowana). Czujnik zegarowy ze zderzakiem umożliwia obróbkę wszystkich gniazd na jednakową głębokość. Zakres pracy jest wystarczający aby obrobić rynek motoryzacyjnych głowic.