Mechanizm rozrządu w samochodzie odpowiedzialny jest za doprowadzenie ładunku do cylindra silnika tłokowego oraz usunięcie z niego spalin. Pełni on kluczową rolę w każdym silniku tłokowym, a jego nieprawidłowa praca nie tylko wpływa negatywnie na komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale również może generować dalsze poważne i kosztowne w naprawie usterki. Jakie objawy zużycia daje mechanizm rozrządu i kiedy warto wybrać się do mechanika?

Niepokojące objawy

Doświadczony kierowca z pewnością zauważy, że z samochodem jest coś nie tak. Uszkodzony mechanizm rozrządu sprawia, że auto głośniej pracuje, zwłaszcza na zimnym silniku. Wydaje ono metaliczne dźwięki, przypominające klekotanie lub grzechotanie. Wyraźnie odczuwalny staje się spadek mocy silnika, samochód zaczyna zużywać więcej paliwa. Charakterystycznym objawem usterki mechanizmu rozrządu może być też dymienie z rury wydechowej oraz większe zużycie olej silnikowego. Jeśli chcemy, by koszty naprawy silnika nie przyprawiły nas o zawrót głowy, lepiej nie zwlekać z wizytą u mechanika.

Popularne usterki

Najczęściej usterki rozrządu wynikają ze zużycia jego elementów (głównie paska). Problem pojawia się też gdy zawór się wypali i straci szczelność (może to doprowadzić nawet do powstania dziury w tłoku), trzonki zaworów w prowadnicach zacierają się lub są zbyt luźne, lub też sprężyny zaworowe pękają, lub są po prostu osłabione. O ile zużywaniu się elementów nie możemy zapobiec, mamy wpływ na występowanie pozostałych usterek. Przede wszystkim zawsze powinniśmy pamiętać o poprawnej eksploatacji pojazdu, a napraw dokonywać tylko w zaufanych warsztatach. Nie oszczędzajmy też na jakości oleju silnikowego. Zawsze pamiętajmy, by wymieniając pasek rozrządu, wymienić też dołączone do niego rolki pośrednie i napinacz – tylko wtedy wymiana paska będzie efektywna. Najwięcej usterek związanych z paskiem rozrządu wynika z niewłaściwego (zazwyczaj zbyt mocnego) napięcia paska. Upewnijmy się, że mechanik wymienia pasek zgodnie z zaleceniami producenta.