Sprawdzenie pęknięć defektoskopem magnetycznym

Pęknięcia w korbowodzie. Jeżeli podczas weryfikacji części nie stwierdzono dużych pęknięć widocznych gołym okiem lub przy pomocą szkła powiększającego, możemy użyć bardzo skutecznego urządzenia zwanego defektoskopem magnetycznym. Oprócz urządzenia potrzebny nam będzie proszek fluorescencyjny i lampa ultrafioletowa. Korbowód zakładamy na naszą maszynę i dociskamy go do dwóch biegunów elektromagnesu (rys. 1), po kilku minutach nasz detal posypujemy proszkiem. Następnie po zakryciu maszyny specjalnym kapturem świecimy lampą ultrafioletową na korbowód i go dokładnie oglądamy.
W miejscu pęknięć ujawniają się rysy (rys. 2).

Po zakończeniu próby, jeżeli są pęknięcia, dany korbowód złomujemy. Kiedy jest brak jakichkolwiek oznak pęknięć stwierdzamy że korbowód nadaje się do dalszej naprawy i następuje jego rozmagnesowanie.

korbowód podczas magnesowania

Rys. 1. Korbowód podczas magnesowania.

 

namagnesowany korbowód

Rys. 2. Korbowód został namagnesowany, posypany specjalnym proszkiem i oświetlony lampą ultrafioletową. W miejscu pęknięcia ukazała się rysa.