Naprawa stopy korbowodu

Stopa korbowodu odkształca się pod obciążeniem sił bezwładności wywołanymi ruchem tłoka i samego korbowodu. W płaszczyźnie ruchu korbowodu powstają siły bezwładności, które owalizują siedlisko panewki korbowej (rys. 1). Do odkształcenia stopy korbowodu dochodzi w każdym przypadku jego zatarcia.

Jeżeli podczas remontu zainstaluje się przeszlifowany wał i nowe panewki do odkształconych korbowodów, owalizacja (nawet niewielka) powoduje zacinanie się wału. Panewki i wał, wyrównując istniejące odkształcenia, bardzo szybko się zużywają. Przy większym odkształceniu nie ma możliwości uruchomienia silnika – zatarcie panewek następuje natychmiast.

Naprawiając zowalizowaną stopę korbowodu, konieczne jest najpierw zmierzenie, o ile musimy obniżyć jej pokrywę i trzon korbowodu. Identycznie jak w przypadku kadłubów używamy do tego tych samych urządzeń (rys. 2, 3).

Szlifowanie pokrywy i trzonu zapewnia prostopadłość powierzchni. Trzon szlifujemy zawsze najmniej, jak tylko jest to możliwe, natomiast pokrywę tyle, ile wymaga w danej sytuacji potrzeba. Jeżeli nie zastosujemy podobnego urządzenia, a obniżymy pokrywy czy też trzon ręcznie, pocierając czoło po ściernicy, to okaże się, że powierzchnia boczna nie jest prostopadła do powierzchni czołowej i nasze powierzchnie styku nie pokrywają się w 100%, a jedynie nieznaczną częścią. Przy montażu być może nie zauważymy tego błędu, ale po przejechaniu niedużej ilości kilometrów, gdy silnik zacznie się układać, okaże się, że nastąpi bardzo szybkie zużycie panewek lub zatarcie wału. Ręcznie możemy jedynie dotrzeć na tarczy szlifierskiej bok korbowodu w celu zlikwidowania drobnych nierówności i skaleczeń.

Po obniżeniu, kiedy otwory pod panewki mamy pomniejszone poniżej wymiaru nominalnego, korbowód możemy zainstalować na honownicy (rys. 4) i doprowadzić go pod żądany wymiar katalogowy. Honownice do korbowodów firmy Sunnen można uznać za najlepsze na świecie. Jeżeli spotkamy się z innymi maszynami tego typu, różnią się one zazwyczaj tylko obudową i napędem – głównym urządzeniem, które wykonuje całą pracę, jest głowica, która jest przeważnie wyprodukowana przez firmę Sunnen. Jest to najszybsza i najbardziej ekonomiczna technologia regeneracji stóp korbowodowych przy błędach owalu do 0,3 mm.

odkształcenie się stopy korbowodu

Rys. 1. Standardowe odkształcenie się stopy korbowodu.

 

urządzenie do obniżania pokryw łożysk głównych, stóp i trzonów korbowodu

Rys. 2. Amerykańskie urządzenie firmy SUNNEN typ CRG-780 do obniżania pokryw łożysk głównych, stóp i trzonów korbowodu. Zastosowanie do silników samochodów osobowych i dostawczych.

 

urządzenie firmy AMC

Rys. 3. Duńskie urządzenie firmy AMC do obniżania pokryw łożysk głównych , stóp i trzonów korbowodu do silników samochodów dostawczych i ciężarowych.

 

Honownica USA do korbowodów

Rys. 4. Honownica USA do korbowodów firmy Sunnen typ LBB-1660. Zakres średnic honowanych otworów od 10-165 mm, zapewnia prostopadłość otworu do jego powierzchni czołowych.