Wymiana lub regeneracja prowadnic zaworowych

Dzisiaj ze względu na niski koszt zakupu nowej prowadnicy w zasadzie ich się nie regeneruje. Jeżeli w czasie weryfikacji stwierdzi się luz przekraczający wartości dopuszczalne, które przewiduje producent w karcie serwisowej silnika, należy zakwalifikować je do wymiany. Jednak niekiedy zdarza się tak, że prowadnice stanowią jeden odlew z głowicą (Skoda, niektóre silniki USA), lub ze względu na nietypowy silnik, prowadnica stanowi problem w zakupie. Wtedy zostaje nam jedynie jej regeneracja.

Mamy do dyspozycji technologie pochodzące z USA lub możliwość rozwiercenia prowadnic na nadwymiarowe trzonki zaworowe (jeżeli takie istnieją w danym modelu).

Technologia ta, to regeneracja prowadnic do wymiaru nominalnego za pomocą specjalnych urządzeń firmy UTP nacinających gwint w prowadnicy i rozpychających ją do wewnątrz. Zakres pracy zestawu od 7 do 12 mm. Zalety tego zabiegu: mniejsza powierzchnia tarcia (tylko po zarysach gwintu), dodatkowe smarowanie (rys. 1).

regeneracja prowadnic zaworowych

Rys. 1. Przykład starej i zregenerowanej prowadnicy za pomocą nacięcia wewnątrz gwintu.