Naprawa wałka rozrządu i otworów pod ten wałek

W wałku rozrządu zużyciu ulegają powierzchnie czopów łożyskowych oraz powierzchnie krzywek. Naprawa łożysk wałka polega na szlifowaniu czopów na wymiar naprawczy i wymianie tulei łożyskowych w kadłubie głowicy. Po wciśnięciu tulei trzeba je roztoczyć na żądane wymiary. Jeżeli w głowicy nie występują wymienne łożyska, to trzeba identycznie jak w kadłubie obniżyć stopy i tylną powierzchnię głowicy, a następnie roztoczyć je na maszynie (rys. 2) pod wymiar wałka, nadając odpowiedni luz. W tej operacji musi być zapewniona współosiowość wszystkich otworów łożyskowania wałka rozrządu.

Nieprostoliniowość osi wałka, spowodowaną zwykle awarią silnika (np. zerwanie paska rozrządu, zatarcie, przegrzanie silnika) można usunąć przez prostowanie (duże ryzyko pęknięcia wałka).

Po przegrzaniu silnika następuje przeważnie skrzywienie głowicy. Zawsze z wykrzywieniem płaszczyzny głowicy zostaje naruszona osiowość wałka rozrządu (rys. 1)

naprawa wałka rozrządu

Rys. 1. Typowe skrzywienie górnej i dolnej płaszczyzny przy przegrzaniu głowicy.

 

wytaczarka do łożyskowania wałka rozrządu

Rys. 2. Wytaczarka do łożyskowania wałka rozrządu firmy Sunnen CB-24000. Zakres średnic od 25 - 90 mm, maksymalna długość głowicy 775 mm. Obróbka otworów stopniowych w jednym zamocowaniu. Napęd posuwu pneumatyczno-hydrauliczny.