Naprawa pęknięć, wyłamań ścianek

 Naprawę pęknięć w głowicy możemy podzielić na dwa sposoby:

  • poprzez spawanie żeliwnej głowicy elektrodą po wcześniejszym nagrzaniu jej w piecu elektrycznym lub głowicy aluminiowej metodą TIG w osłonie argonu również wcześniej nagrzanej; po zakończeniu spawania zostawić w piecu i poczekać aż wystygnie razem z piecem
  • poprzez zastosowanie szycia za pomocą specjalnych śrub i zszywek.

Naprawa pęknięć za pomocą śrub ma tę zaletę nad spawaniem, że odbywa się na zimno. Przy spawaniu i wcześniejszym nagrzaniu odkształcają się wszystkie możliwe płaszczyzny, otwory pod prowadnice i gniazda. Otwory gwintowane trzeba zawsze poprawić gwintownikiem. Doprowadzenie głowicy po spawaniu do stanu wyjściowego praktycznie nie jest już możliwe. Często wymiary, które podaje wytwórca, zostały już obniżone poniżej dozwolonych możliwości. Zawory trzeba skrócić, aby była możliwa ich regulacja. Następnie występuje problem z założeniem zabezpieczeń zaworowych itd. Czas, który zostanie poświęcony na zregenerowanie głowicy lub kadłuba, jest kilkakrotnie większy niż przy szyciu.

Należy na wstępie napisać również, że nie każdą głowicę czy kadłub da się zszyć. Można tylko zszyć pęknięcia, gdzie jest dostęp na wywiercenie otworu, nagwintowanie go i rozklepanie wcześniej wkręconej śruby (rys. 1). Sama metoda jest bardzo prosta i znana już od lat. Kiedyś używano zwykłych kołków z miedzi, które się gwintowało i wkręcało w pęknięcie - efekty były raczej mierne. Dzisiaj możemy stosować tą samą technikę naprawy, wykorzystując amerykańską technologię i używając śrub i zszywek (rys. 2).

śruby i zszywka do naprawy pęknięć głowicy

Rys. 1. Śruby + zszywka do naprawy pęknięć. Do głowic aluminiowych są śruby i zszywki są o identycznym kształcie co do żeliwnych, tylko wykonane z różnych materiałów.

 

możliwości naprawy za pomocą śrub i zszywek pęknięć w głowicy

Rys. 2. Pokaz możliwości naprawy za pomocą śrub i zszywek pęknięć w głowicy. Ponad 80% to podobne pęknięcia, które bez palnika można usunąć.