Wał korbowy, jak i inne części i podzespoły w konstrukcji samochodu, czasami może ulec uszkodzeniom. Czasami uszkodzenie może być spowodowane niepoprawnym zaprojektowaniem wału, a innym razem – jego złym wykonaniem. Do większości usterek doprowadzają jedna sami kierowcy, którzy nie dbają o swoje samochody lub niepoprawnie je eksploatują.

Wał karbowy

Pęknięcie wału

Pęknięcie wału zazwyczaj jest spowodowane wadami konstrukcyjnymi. Zdarza się, że silnik generuje zbyt duże obciążenia dla danego wału, lub też sam wał korbowy jest niewłaściwie odlany, lub też niewłaściwie obrobiony. Przy obecnej seryjnej produkcji pęknięty wał zazwyczaj oznacza, że wada konstrukcyjna występuje we wszytych silnikach danego modelu samochodu. Warto zapytać o to w warsztacie specjalizującym się w naprawach danej marki – taka sytuacja miała miejsce np. w silnikach 2.0 turbodiesla marki BMW z symbolem M47N. W takim przypadku należy unikać wymiany części na używaną. Może bowiem okazać się, że do podobnej awarii dojdzie w niej w niedługim czasie.

Uszkodzenie panewek

Popularną usterką jest też uszkodzenie panewek głównych lub korbowych, skutkujące czasami też uszkodzeniem gładzi na czopach wału. Zaniedbanie tej awarii może doprowadzić do zatarcia silnika. Przyczyną tej usterki może być źle dobrany materiał, z którego wyprodukowano panewki (np. kilka silników Alfa Romeo, Renault, BMW), jednak często jej przyczyną są zachowania kierowcy. Przede wszystkim do uszkodzeń dochodzi, gdy zaniedbuje on smarowanie, czyli ignoruje problemy z pompą oleju czy zatkanymi kanałami olejowymi, a także po prostu jeździ z niskim stanem oleju. Powodem awarii może być też agresywne traktowanie silnika, zanim osiągnie on właściwą temperaturę. Warto więc dowiedzieć się, czy nasze auto jest narażone na tę usterkę, a jeśli tak, zmieniać w nim regularnie komplet panewek. Musimy pamiętać też o regularnej wymianie oleju, a także – delikatnym traktowaniu zimnego silnika zwłaszcza wtedy, gdy na zewnątrz panują niskie temperatury.