Turbosprężarka jest bardzo istotnym elementem pojazdu. Jak wszystkie inne części i podzespoły – czasami ulega awarii. Turbosprężarkę można oczywiście wymienić na nową, jednak zakup jest dość odczuwalny dla domowego budżetu. Dlatego wielu kierowców decyduje się na zregenerowanie popsutej turbosprężarki, co jest rozwiązaniem sporo tańszym, a tak samo skutecznym. Na czym ono polega?

Turbospreżarka- regeneracja

Regeneracja krok po kroku

Regenerację turbosprężarki rozpoczyna się od jej rozkręcenia na części. Mechanicy mogą dzięki temu dokładnie obejrzeć każdy element i ocenić jego uszkodzenia. Dzięki temu stwierdzają też, co było przyczyną uszkodzenia turbosprężarki. Następnie zabierają się za dokładne oczyszczenie wszystkich elementów. Przy pomocy nowoczesnych myjek ultradźwiękowych i ciśnieniowych usuwają z części turbosprężarki resztki starego oleju, rdzę i wszystkie inne zanieczyszczenia, które dostały się do środka podczas jej użytkowania. Ponieważ niektóre zanieczyszczenia wymagają skuteczniejszych zabiegów, elementy po myciu dodatkowo szkiełkuje się. Ten proces gwarantuje całkowite oczyszczenie np. z wyjątkowo uciążliwej rdzy lub silnych zanieczyszczeń.

Nowa-stara turbosprężarka

Regeneracja turbosprężarki to też toczenie obudowy łożyskowań. Te elementy, które zostały uszkodzone, są dokładnie obrabiane, by odzyskały swoje pierwotne parametry. Mechanicy następnie przechodzą do skręcania rdzenia turbosprężarki. Te jego elementy, które zostały poważnie uszkodzone, wymienia się na nowe. Zazwyczaj są to: wirnik, koło kompresji, uszczelnienia i łożyska. Bardzo ważnym etapem regeneracji jest wyważenie rdzenia. Robi się w to specjalnej wyważarce, w której warunki przypominają te, panujące w silniku. Zadanie musi być wykonane bardzo rzetelnie – złe wyważenie doprowadzi do ponownego, rychłego uszkodzenia turbosprężarki. Po zakończeniu tego etapu turbosprężarkę skręca się. Do rdzenia przykręcany jest kolektor ze zmienną geometrią (uprzednio oczyszczoną), ślimakiem i zaworem. Ostatnim zadaniem mechaników jest regulacja zaworu turbosprężarki i zmiennej geometrii. Jest to konieczne, by turbosprężarka działała płynnie i poprawnie.